maanantai 3. helmikuuta 2014

Voi kauhistus, voikauhistus.

En taida sittenkään pulista mitään voista. Paitsi likiliippaavaa asiaa, että ovat jumalauta Oivariinin voirosenttia laskeneet 75%:n. Minulla on sellainen mielikuva, että ennen siinä askissa luki, että 80%. Tuo alkaa vaikuttaa jo makuun ja mitä suurimmassa määrin koostumukseen. Tottakai. Tietenkin joku heikkovoimainen hienohelma on narissut, että kun se on jääkaapista otettaessa niin kovaa.. Sais kerrankin kovaa ja tyytyisi kohtaloonsa: ottakoon rasian kaapista pikkusen aiemmin. Joo, se siitä.

Huomasin vahingossa nielleeni 150g maksamakkaraa ja reilut 2,5rkl tomaattiketsuppia. Ohessa sain elimistööni mm. seuraavat tuotteet: Suomalaista porsaanlihaa, vettä, 22% suomalaista porsaanmaksaa, kamaraa, silavaa, suolaa (1,7%) sokeria, stabilointiaineita (E450, E451 = pentanatriumtrifosfaatti ja pentakaliumtrifosfaatti;Difosfaatit, Dinatriumdifosfaatti, trinatriumdifosfaatti, tetranatriumdifosfaatti, tetrakaliumdifosfaatti, dikalsiumfosfaatti ja kalsiumvetyfosfaatti eli joku näistä tai sitten kaikki FOSFAATIT), mausteita (valkopippuria ja sipulia), happamuuden säätöainetta (E575= Glukonodeltalaktoni (GDL)),hapettumisen estoainetta (E315 = Erytorbiinihappo), aromeja (mm.chiliä ja mustapippuria), säilöntäainetta (E250 = Natriumnitriitti, Nitraatti), Lihaa ja lihaan verrattavia valmistusainetakin oli peräti 69% !! Lihapitoisuus oli sen 42%.

Osalla noista lisäaineista ei ole päivittäistä ylärajaa. Mutta onneksi tuote oli sentää gluteiiniton, laktoositon ja maidoton, runsaasti oli rotteiinia: 11g/100g että sain peräti 16,5g valkuaisia. Energiaakin tuli lumenkolausta varten: 330 kcal. Mutta hiilihydraattia ainoastaan 3g! Aivot surkastuu, sano. Sokereita hiilarikuormasta oli 1,6g. Mutta rasvaapa oli 38g koko tötsästä, nekin oli eritelty, että 17g oli tyydyttynyttä. Mutta sitä minä en ymmärtänyt, että natrium ja suola oli niinkuin vähän erilliset jutskat. Kai ne sitten on, kun natriumia ahmaisin maksamakkaran mukana1,8g ja salttia pistelin suoraan suoneen 3,4g. Melkein puoli teelusikallista. Ketsupin aineosia en uskaltaudu tiiraamaan. Pitänee ottaa rohkaisuryyppy. Noin.

Ketsupista löytyi Tomaattisosetta peräti 60%! Seuraavaksi eniten oli vettä, sokeria, etikkaa, suolaa (2,4%) ja mausteuutteita (kaneli, cayennepippuri mm.) Energiaa per 100g oli semmoiset kivat 90kcal, proteiinia ei juuri mitään eli 1,2g, hiilaria 21g jotka sisälsivät sokruja 17g, että jotta, rasvaa ei just ollenkaan <5g aineeton="" aineita="" br="" ei="" en="" energiam="" ett="" etten="" helmitaulun="" hissukseen="" huono="" hyv="" idea="" ihan="" il="" iss="" ja="" k="" kaloriteoriaa.="" kaupassa="" ketsuppi="" ketsuppia="" kivasti.="" koko="" koska="" kuin="" kulutettava="" kun="" laimennettua="" laitoin="" laskin="" liikkunut="" lis="" ll="" lli="" lumit="" maksisviipaleelle="" mene="" min="" my="" n="" ni.="" niin="" noin="" noita="" nt="" nyt="" ole="" olen="" on="" ostamaan="" otin="" painoani="" paitsi="" pudottanut="" reippaasti="" s="" sain="" satasella="" sin="" sitten="" suunnilleen="" tuo="" vaan="" ydess="">
Fosfaatteja tuli varmaan sen verran että, olisi EU:lla taas kiellon paikka... Ruokaan niitä saa laittaa näämmäs, muttei pesuaineisiin. Höhlää. Onkohan kukaan ajatellut tekevänsä semmoista jännää tutkimusta, että paljonko fosfaatteja ihmisen elimistö kestääkään? Vai kestääkö. Ja sekin on mummolle jäänyt vähän epäselväksi, mihin ja miksi näitä lisäaineita käytetään, ellei sitten siihen, että vesi ei erottuisi muista valmistusaineista. Vrt. etikka ja ketsuppi, sinappi ja öljy. Niiden kanssa on ajoittain pientä ongelmanpoikasta. Varsinkin sinappituubien kanssa. Niitä on helvetin hankala ravistaa!

Sen kunniaksi laitankin tähän tämän syntisen herkkuni nauttimisohjeen. Maksamakkara on hyvää. Sitä täytyy saada aina tuolloin tällöin. Teollista moskaa, joka maistuu etäisesti maksalle, mutta on syötävissä nippanappa koossa pysyvän rakenteensa ansiosta vaikka pillillä. Joten viipaloi maksamakkaraa lautaselle, haluamasi määrä. Truuttaa ketsuppia siihen viipaleen päälle joko pikku keko tai sitten oivallinen rinkula. Pyyhi roiskeet lautasen ympäriltä. Ketsuppi kuitenkin päräyttää! Nauti viipaleet yksi kerrallaan. Tee lautaselle uusi satsi samalla ohjeella. Ahmaise nekin suihisi. Niin joo, voi siihen vähän ripsauttaa mustapippuriakin. Tulee vähän tönkkö olo hetkeksi, mutta on se sen arvoista. Hyvää.






Lähetä kommentti