maanantai 21. joulukuuta 2009

Jouluruokaa tarjoo kunnon väki. Ajattelin minäkin.

Joulu on eräs niistä ruokajuhlista, joista eniten tykkään. Ruokapuolikin on ihan mahdottoman skarppi ja karppi. Toiset väittävät, että kinkun yms. syönti aiheuttaa kaikenlaista vaivaa. Mutta tähän mennessä olen huomannut, että enemmän vaivoja ovat aiheuttaneet kaikki muut tykötarpeet. Kuten pottuloota ja puuro. Puuroon kun vielä levitetään reippaasti kanelia ja sokeria kyytipojaksi...sen jälkeen puoli looraa suklaata. Josta siirrytään sujuvasti kahveeseen ja pöydän antimiin, jotka ovat usein kakkua, torttuja ja pipareita sekä sitä sun tätä, mm. sitä saakelin maitosuklaahöttöä.  Varsinaisessa ruokapöydässä on sitten kalaa, kinkkua, kaikensorttisia laatikoita(peruna;lanttu;porkkana), keitettyjä perunoita, valkokastiketta, rosollia, kermavaahtoa, onpa kananamunaakin koristeena, omenaa ja luumua kinkun kyljessä, herneitä ja erisorttisia leipiä, makeita sellaisia, juustoa ja vaikka jos sun mitä! Röyh.

Kun siis olen vedellyt annoksen lipeäkalaa ja sen päälle sillilautasen, sitten siirtynyt kinkun kimppuun ja mättänyt kinkkua rosollilla ja jälkkäriksi annos juustoja kitusiini, ei ole juuri ruoansulatuksellista vaivaa ollut. Jeskamandeera, jos olisi siihen vielä seuraksi mättänyt muita lisukkeita, niin eiiiih! Ei se joulun ja uuden vuoden välinen syöminen tee kenestäkään lihavaa, jos niitä joulukiloja tulee, niin sitten tulee. Yleensä kun tuppaavat olemaan enimmäkseen nestettä ne kilot. Suolaa, suolaa enemmän suolaa, ja vinkkua: valkkaria&punkkua, sahtia, olutta, kaljaa, viinaa, konjamenttia...ken mitäkin siemaisee palan painikkeeksi. Mutta jouluna ei olla kännissä, sanoo vanha kansa. Tai siis vanha kansa sanoi, että isännän pitää jouluehtoona vetää lärvit ja sammua lattiaoljille, että seuraavana vuonna olisi hyvä vuodentulo...ja joulusahti oli vahvaa, kun hitaasti kävi. Toiset tekivät ennen joulusahdinkin jo marraskuun lopun uudenkuun aikoihin.

Eikä joulun ylenpalttisen syömisen jälkeen paluu arkeenkaan ole mitenkään vaivaloinen. Ei ainakaan minulle. Sitä on vetänyt itsensä nirvanaan ja rasvakoomaan viikon päivät, niin jo alkaa kaivata vihreää salaattia ja kukkakaalimuusia. Vastusta hampaille. Silliäkään ei voi syödä tauottomasti. Saatika joka kolmas tunti. Kinkusta nyt puhumattakaan! Tosin kinkku on hyvää, mutta kun se on kuivaa. Possun kylkirulla on paljon maukkaampaa pistellä kaalisilpun ja/tai hapankaalin kanssa, höystettynä paprikasuikulla. Suikku on siis suikale, tätä mun slangiani. Tai ihan millä vaan! Ja sanomattakin selvää, että hitaasti kypsennettynä...Ja jos on possunkyljessä nahkaa, niin sen kypsentelen ihan erikseen. Olen jo kokeillut uppopaistamistakin sen nahkan kanssa, ja hyvää tuli. Rapea possunnahka, ah ja voi! Ja jotkut narisevat, että eivät voi elää ilman leipää!

Tuli tässä mieleen, kun taas jouduin kinaamaan VHH -ruokavaliosta, että eihän tässä oikeasti joudu mistään terveellisestä luopumaan, jos kerran on olo parempi ja energiaa piisaa kaikenlaiseen. Ja muistelin jossain nähneeni ruokapyramideja hiilaritietoisesti rakenneltuja. Hyökkäsin välittömästi penkomaan ja löysinkin niitä.

Lainataanpa pätkä:
Hiilaritietoisia ajatuksia syömisestä ja ruokapyramideista! Lihavoinnit ovat omiani.

-klipsis-
Suomalaiset syövät rasvaa vähemmän kuin koskaan. He syövät virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti hiilihydraattipainotteista ruokaa. Kuitenkin suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan.

Yksi syy siihen on liian suuren hiilihydraattimäärän aiheuttamassa sokerirasituksessa elimistölle. Sokerirasitusta ei aiheuta pelkästään sokerin syöminen. Kaikki hiilihydraatit, mukaan lukien puuro ja ruisleipä, nostavat verensokeria. Jos suomalaiset söisivät vain aamupuuron tai pari palaa täysjyväleipää päivässä, heidän elimistönsä ei joutuisi sokeristressin uhriksi. Mutta aamupuuron lisäksi tapoihin kuuluu syödä vielä leipää viidestä seitsemään palaan päivässä, perunaa, pastaa, sokeroituja jogurtteja, karamelleja, pullaa ja juoda virvoitusjuomia tai ”terveellisiä” täysmehuja... Niinpä verensokerirasite nousee helposti yli elimistön kestokyvyn. Suuri hiilihydraattirasite aiheuttaa kohonneen verensokerin tai sen aikaansaamien hormonaalisten muutosten takia terveydellisiä haittoja.

Terveet, nuoret ja varsinkin aktiivisesti liikuntaa harrastavat ihmiset kestävät suurempaa sokerirasitusta, koska heidän kulutuksensakin on yleensä suurempaa. Vähemmän kuluttavilla ja vähemmän liikkuvilla ihmisillä runsas hiilihydraattien syönti aiheuttaa elimistön energiataloudessa siirtymisen varastointitilaan, jossa elimistö muuttaa ylimääräistä energiaa rasvaksi vartaloon, vararavinnoksi pahan päivän varalle.

Hiilihydraattien kyky pitää nälkää on makroravinteista kaikkein huonoin. Voidaan jopa väittää, että hiilihydraateilla on pikemminkin kyky pitää nälkää yllä. Niinpä hiilihydraattipainotteinen ruokavalio johtaa usein myös jatkuvaan naposteluun ja syömiskierteeseen. Proteiinin ja rasvan kylläisyysvaikutus on paljon parempi, siksi niiden syöminen auttaa painonhallinnassa.

Elimistön kokeman sokeristressin vaikutukset korostuvat laihdutettaessa vähäkalorisella, vähärasvaisella ja runsashiilihydraattisella dieetillä. Liiallisten hiilihydraattien aiheuttamat insuliinitasojen heilahtelut synnyttävät jatkuvan nälän tunteen, ja laihduttaja ajautuu helposti napostelu- tai jopa ahmimiskierteeseen.

Energiansaannin ja ruoan ravinteikkuuden kannalta rasvan ja proteiinien syönnin lisääminen tyhjien hiilihydraattien - kuten tärkkelysten ja sokerien - kustannuksella on erittäin edullista: se hillitsee verensokerin heilahtelua ja normalisoi insuliini- ja glukagonihormonien toimintaa ja lisää hivenaineiden määrää ravinnossa.

Hiilihydraatteja ei ole tarkoitus poistaa ravinnosta kokonaan. Tärkeää on sen sijaan parantaa syötyjen hiilihydraattien laatua sekä vähentää niiden määrä elimistösi sietämälle tasolle.

Erityisesti on vältettävä tärkkelystä ja lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Näillä ruoka-aineilla on usein korkea glykeeminen indeksi ja/tai kuorma, eli ne nostavat nopeasti verensokeria. Tärkkelystuotteet sisältävät yleensä erittäin runsaasti hiilihydraatteja, onhan tärkkelys itsessään vain yhteen pakattuja glukoosimolekyylejä (eli sokerihiukkasia). Tärkkelyksen hajoaminen glukoosiksi alkaa jo suussa, tämän vuoksi monet tärkkelystuotteet nostavat verensokeria jopa voimakkaammin kuin puhdas taloussokeri.
-klapsis-

Ja toinen lainaus:
-klipsis-
Laihdutusruokavalio kannattaa painottaa kasviksille ja proteiineille. Ruokavalion perustana ovat erilaiset tärkkelyksettömät kasvikset. Niiden seurana lihaa, kalaa ja muita vedeneläviä sekä maitotuotteita, mikäli voit niitä käyttää. Luonnollisia rasvoja, kuten voita, oliiviöljyä, pähkinöitä sekä maidon, kalan ja lihan rasvoja ei pidä karttaa. Elimistösi ja hormonisi – myös painon normalisointia edistävät niin kutsutut nälkähormonit! - tarvitsevat rasvaa toimiakseen kunnolla.

Nyrkkisääntö on, mitä vähemmän hiilihydraatteja, sitä enemmän voit käyttää rasvaa. Laihdutusvaiheessa kannattaa muistaa, ettei kaikki rasva tule nautitusta ruoasta, vaan osan elimistö ottaa omista rasvavarastoistaan. Jätä elimistöllesi mahdollisuus polttaa rasvaa omista varastoistaan!

Halutessasi voit täydentää laihdutusruokavaliota täysjyväviljalla.

Laihduttamisen aikana paras ruokajuoma on kivennäisvesi. Alkoholi ja laihduttaminen eivät sovi yhteen.

Fiksun karpin laihdutusohje

-Syö paljon kasviksia! Raakana, höyrytettynä, uunissa kypsennettynä, muhennoksina...

-Syö tarpeeksi proteiinia, jotta pysyt pidempään kylläisenä (kalaa, äyriäisiä, lihaa, munia, maitotuotteita).

-Syö lisättyä rasvaa sen verran kuin ruoan valmistus ja maukkaus sitä kaipaavat. Säästä pähkinät herkkuhetkiin.

-Seuraa oman kehosi tuntemuksia ja painon kehitystä. Jos ruokavalio ei toimi, vika ei ole sinussa, vaan ruokavaliossa! Vaihtele hiukan proteiinien, rasvan ja hiilihydraattien määriä ja seuraa mitä tapahtuu.

-Suo itsellesi joka viikko yksi herkku, joka tuottaa sinulle iloa, vaikkei olisikaan täysin ”oikeaoppinen”.

-Jos laihdutettavaa on paljon tai tavoitteesi ovat todella korkealla, pidä säännöllisin välein eripituisia dieettilomia, jolloin siirryt noudattamaan ”Nauti elämästä terveellisesti”-ruokapyramidia.

-Juhli sallitusti ja hallitusti. Anna itsellesi lupa juhlia ilman syyllisyyden tunteita, ja suunnittele etukäteen, kuinka sen teet. Siirry myös juhliessasi noudattamaan ”Nauti elämästä terveellisesti”–ruokapyramidia.

-Liiku! Jos et pidä kuntourheilusta, harrasta hyötyliikuntaa ja kävele aina kuin mahdollista.

-klapsis-

Jaha, henkiin herättelemäni vanha harrastus poiki eilen hillittömän tupsukaspipon (siinä on useampia tupsuja), joka muistuttaa enimmäkseen sydvestiä, lähden kokeilemaan toimiiko se lumitöitä tehdessä. Se on hauska, sen voi tarvittaessa kiskoa silmille, suojaa niskaa, ja eritoten korvia. Taidan vielä vääntää siihen korvalaput...
Toimii mainiosti tämä kutominen korvaavana toimintana netissä roikkumiselle. Ja monelle muulle höhlemmälle. Kaipa tuo kutominen kaloreitakin polttaa.

Tänään on talvipäivän seisaus. Lähdetään valumaan kesää kohden! Jee!
Lähetä kommentti