keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Innostunut sonni, välispiikki keskiviikolle.

Sisältää mainoksia, kehumista, kiehumista, pakasteita ja muuta sälää.

Tässä seikkaillessani vaspuukin ihmeellisessä maailmassa oli toveri Ani växännyt herkullisen kuuloisen härjänhäntäsopan. Mikä ettei! Häränhäntiä on syötetty nykymaailmassa pääasiassa koirille. Mutta ne saavat herkutella siis niin hyvällä eväällä, että ei paremmasta väliä! Vesi tulee kielelle, kun ajattelinkin soppaa. Varmaan pitää karauttaa kaupalle vaatimaan härjänhäntiä! Tuossa kaveriltani kuulin jokin aika sitten, että Kirkkonummen pohjoisen osan eläjillä on erinomainen luomuun panostava kauppapuoti. Mainostetaanpa tässä sen verran, että Jonttessa kannattaa vierailla, jos Lapinkylään sattuu matka käymään. Mainosten mukaan löytyy luomupossua ja -nautaa, porobokseja on saatavilla. Lähituottajien tuotteitakin löytyy! Mikäs sen hienompaa. Toivoa sopii, että jatkaa samaan malliin.

Innostuin niin kovasti tästä ajatuksesta tehdä soppaa, että kaivoin äsken, kesken kirjoittamisen, pakkasestani kasan säästelemiäni luita. Kyllä, ostan ajoittain luullista lihaa, josta perkaan luita pois. Pakastan luut ja aikanaan keittelen niistä soppaa tai lientä. Nyt ajattelin tehdä herkullisen kolmen luun keiton. Ja mitähän siihen tulee? Ans kun mä mietin!
Näillä näkymin tulee lampaan rintapala luineen, porsaanluita ja naudanluita, joista ensin menevät kiehumaan pelkät luut, uunin kautta. Lampaan lihat perkaan pois ja keitän nekin, kunhan liemi on muhinut riittävän kauan. Sekaan muhimaan erilaisia sipuleita, porkkanoita ja mausteeksi maustepippuria, laakerinlehtiä, meiramia ja rosmariinia. Ehkäpä chiliäkin! Kaalia toki myös pitää laittaa, kun on lammastakin. Mutta myöhemmin.
Eli luut irti ja paahtumaan uuniin, niin, että ovat kivan ruskeita. Sen jälkeen vettä isoon kattilaan, johon luut pannaan kiehumaan. Itse käytin kymmenen litran kattilaa, koska luita oli aika paljon, enkä viitsinyt niitä juurikaan pilkkoa. Keitetään kauan. Eli vasta iltamyöhällä pääsisin itse asiaan, mutta taidan vaan antaa muhia aamuun ja sitten tehdä sopan loppuun! Pitkän kaavan kautta. Huomiselle on siis heti aamusta puuhaa. Gulassintyyppiseltä alkaa vähän vaikuttaa mielikuvituksessani.

Vähän pitää muistaa mainostaakin, kuten yllä olevasta huomasittekin varmaan jo. Mikä ettei. Onhan se niin, että saattaapi olla avitustakin lukijahenkilölle pikkiriikkisistä mainospläjäyksistä! 
Varpun ja Kukka Laakson Maanantaisoturit on ilmestynyt. Siinä teille aloittamisen lykkäämisestä ja treeniohjetta kahvakuulailuun. Tietenkään en ole lukenut, kun ei vielä ole hyllyssä tämä opus. Vielä.
Oman Alennusviikkoseikkailuni vaiheita voitte seurata Hiilaritietoisista. Melkoista menoa on tällä vuoristoradalla. Heh.

Törmäsin Vaspuukissa myös elämänohjeisiin, josta kiitos Veteraaniurheilijalle. Siinä linkki blogiin, ohjeet ovat sieltäkin luettavissa. Mutta kopaisin ne tähänkin täytteeksi, on sen verran kiirus keittiöön ja ulkoilemaan tuonne kauniiseen keliin! Silvupleetä vaan, ottakaapa vaikka ja tulostakaa johonkin framille.
Veteraaniurheilijan elämänohjeet, herran voi tilata keikalle vaikka firman virkistyspäivään:

  • Käytä älliä (täytä jääkaappi luonnollisella ja laadukkaalla lähiruoalla)
  • Jos ei voita, niin häviää (voi antaa ruoalle makua, voit syödä kohtuullisesti voita, älä luota aidon voin korvikkeisiin kuten esim margariiniin ja kevytlevitteisiin, terveysviranomaisillamme on ollut jo pitkään pallo hukassa ravintorasvojen suhteen)
  • Juu juustoille (älä ihmeessä pilaa makunautintoasi kevytjuustoilla, juustoissa pitää olla rasvaa!)
  • Vältä hiilihydraatteja (leipä, makaroni ja muu hiilihydraattipitoinen ruoka lihottaa salakavalasti, koko tämä hiilihydraattisirkus on sekoittanut monen ihmisen nälänhallinnan)
  • Munalla pärjää (ota tavaksi nauttia kananmunia, luonnon omaa nerokkaasti pakattua ruokaa)
  • Riipaise riistaa (aina kun on mahdollista, syö riistalihaa)
  • Kahmi luonnon kalaa (syö järvi- ja merikalaa vuorotellen, välillä pieniä sinttejä, välillä enemmän senttejä kehiin, mutta muista arvokkain kala ui vapaasti luonnossa)
  • Oivallista oliiviöljyä (Välimeren ruokavalio on terveellinen, joka osittain johtuu siitä, että käytetään runsaasti hyvälaatuista oliiviöljyä)
  • Sano juu juureksille, ei eineksille (vihannekset, juurekset ja tuoreet hedelmät ovat terveytesi perusta, eniten terveyttäsi saattaa nakertaa vaivattomasti valmistuva einesruoka)
  • Metsämarjoista terveyttä (ota kourallinen mustikkaa, toinen kourallinen puolukkaa, kaada vesilasiin, sekoita sauvasekoittimella, lisää vähän vettä, mutta ei yhtään Koskenkorvaa, juo aamuin illoin - terveydeksi!)
  • Juo riittävästi vettä (on etuoikeus asua maassa jossa vesihanasta tulee ökyrikkaalle öljysheikillekin kelvollista juomaa, aloita ruokahetkesi juomalla lasillinen raikasta vettä)
  • Liiku henkesi edestä (ulos luontoon, käytä olohuonetta kuntosalina ja harrasta usein aivojumppaa)
  • Laihduta jos olet ylipainoinen (ylipaino on terveysriski, kohennat elämänlaatuasi ja pysyt terveempänä normaalipainoisena)
  • Nuku riittävästi (väsymys vie ilon elämästä, rauhallisen yöunen ja tarvittaessa iltapäivänokoset valitsee jokainen terveystietoinen ihminen)
  • Nauti ystävien seurasta ja rakasta myös itseäsi (et pärjää elämässä yksin, hoida ystävyyssuhteitasi, itsetuntoasi nostakoon havaintosi ainutlaatuisuudestasi, maailmassa ei ole toista samanlaista kuin sinä, anna tilaa kaikille ainutlaatuisille)
  • Ole ystävällinen (käytä hunajaisia sanoja, sillä milloinkaan et tiedä milloin joudut syömään sanasi, makeita sanoja on mukavampi syödä kuin katkeria tavuja väkisin niellä)
Lähetä kommentti